LivsstilNyheder

Fem nemme tips til et sundere jeg

0

En hektisk og travl hverdag kan ofte være svært at forene med et sundt liv, der inkluderer både sund mad og træning. Tiden går med arbejde, studie, familieliv og fritidsaktiviteter, og det er ikke altid, at træning g sundhed står øverst på den liste. Det behøver heldigvis ikke være så svært af forene. Langt fra faktisk. Sundhed og ernæring handler nemlig om meget nere end ‘bare’ sund mad og timer i fitnesscenteret. 

sundhed er mere end træning 

Der er flere faktorer der spiller ind, hvis du vil forbedre din sundhed. Hvad end det er den mentale eller fysiske. 

1. Få din skønhedssøvn 

Det er en af hovedaktørerne, når det handler om sundhed. Sørg for at få din søvn. Det mest optimale er, hvis du kan gå i seng og stå op på samme tid hver dag – også i weekenderne. De fleste har brug for 7-8 timers søvn for at få det optimale. 

2. Få frisk luft 

En anden vigtig faktor er luft. Sørg for at få frisk luft hver dag. Det giver energi og sætter hjernen i gang. Tag cyklen til arbejde i stedet for bilen eller gå en tur inden du møder ind på arbejde eller tager afsted. På den måde er dagen godt i gang. 

3. Spis grønt 

Hvad end det handler om at tabe sig eller blot holde din krop sund, så er frugt og grønt din ven. Det hedder sig 600 gram om dagen, og hvis du ikke kan nå det, så få det indenbords, du kan. Skift sodavand ud med en frisk juice, spis grøntsager til hvert måltid og erstat dit mellemmåltid med et stykke frugt og grønt. I de fleste retter kan der indgå grønt uden du bemærker det, så put lidt ekstra grønt u frikadellefarsen eller lav smoothies til hele familien af det, der er tilbage. Det er en god og nem måde at få frugt ig grønt på, og de fleste ting bliver super lækre både i juice lg smoothies. 

4. Drik vand 

det lyder måske simpelt, men mange glemmer det alligevel. At drikke vand. Er du dehydreret mister du energi og overskud og har lettere ved at ty til usunde snacks og dårlige vaner. Drik gerne 2 liter vand om dagen, og her tæller hverken kaffe eller læskedrikke med. Det er vand alene. Lav eventuelt en regel med dig selv om at sætte et kryds hver gang du drikker et glas vand. Eller køb en flaske du kan fylde, så ved du, at du skal drikke 3 af dem om dagen. 

5. Få indkorporeret sunde vaner 

Find ud af hvad der hjælper dig. Det kan variere og det er ikke sikkert dét, der virker for din mor eller veninde, er det perfekte for dig. Sørg for at spis, så du holder dig mæt og undgår de kedelige og usunde snacks, der måske kan opkvikke dig nu og her men som på sigt kun har en hurtig og drænende virkning. Det er vigtigt, at din start på dagen er god, så det kan sætte rammen for resten af dagen, og derfor er morgenmaden også altid vigtig. Havregryn er en genial måde at starte dagen på, det holder dig godt mæt i lang tid og er både nærende og godt på fibre. Spring aldrig morgenmåltidet over, da det er vigtigt at få en god start på dagen for ikke at falde i fælden senere på dagen. 

kopamok.dk

Hvad koster sølv og hvad er det værd?

Previous article

Skal din arbejdsplads have en uforglemmelig dag? Book udfordrende teambuilding aktiviteter

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

More in Livsstil